Patrick Vermeulen

Begon als hulpmonteur bij Kersten Retail in 2001 en is inmiddels allround Servicemonteur bij Kersten Services.

“Na mijn mbo-opleiding Levensmiddelen Technologie ging ik aan de slag bij een melkfabrikant in Arnhem. Ik deed daar iedere dag hetzelfde trucje en ik wilde wel eens iets anders. Ik had zin om met mijn handen bezig te zijn. Dus toen ik de advertentie van Kersten Retail zag, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik de uitdaging aangegaan.”

Ik ben hier in een warm bad terechtgekomen.

“Bij Kersten kon ik meteen aan de slag. In de avonduren volgde ik de Elektro-opleiding en overdag was ik aan het werk op de bouw. Daar kwam ik onder de vleugels van een ervaren collega ,Ton Kerkman. Die zorgde er echt voor dat ik in een warm bad terechtkwam. Ton werkt er nu trouwens nog steeds, hij zit zelfs al over de 40 jaar heen.”

Bij Services ben je echt heel allround bezig.

“Bij Kersten Retail werkte ik aan de nieuwe winkels voor Douglas en daarbij had ik telkens dezelfde Projectleider. Die stapte na een tijdje over naar Kersten Services en daar hadden ze nog meer mensen nodig. Daar had ik wel oren naar, want persoonlijk zag ik die afdeling zo’n beetje als het elitecorps. Die mannen deden en konden alles zelf en ik wilde ook graag allround monteur worden.”

En zo ging ik weer de schoolbanken in.

“Bij Services mocht ik het STEK-certificaat halen, ik ging voor de benodigde CV-diploma’s én ik kreeg intern scholing, via meer ervaren collega’s die hun kennis deelden. En zo ben ik uiteindelijk allround monteur geworden. Dat heb je ook wel nodig bij service en onderhoud. Bij klanten kun je van alles tegenkomen en je wilt ze meteen zo goed mogelijk verder helpen. Als ik bijvoorbeeld bij een klant kom voor de airco en er is een lampje kapot, dan neem ik dat natuurlijk meteen even mee. Dat vind ik ook het leuke van mijn werk, dat je klanten echt kunt helpen en dat ze dan op de werkbon naast hun krabbel ‘bedankt’ of een smiley zetten. Dat is super.”

Eigenlijk is heel Nederland mijn werkgebied.

“Ik ben een van de weinige jongens die nog hier uit de buurt komen. Mijn 36 collega’s wonen zo’n beetje verspreid over het hele land. Dat kan tegenwoordig ook gemakkelijk; de werkbonnen komen digitaal binnen en we worden thuis bevoorraad. Ik vind het soms wel jammer dat ik mijn collega’s weinig zie, maar gelukkig hebben we daar tegenwoordig een eigen Kersten App voor. Daardoor ‘spreek’ je elkaar toch meer en zie je ook waar de rest mee bezig is.”

De secundaire voorwaarden zijn uitstekend geregeld.

“Het is goed werken hier. Het is een hartstikke mooi bedrijf en het is allemaal prima geregeld. Nette kleding, goede auto’s, je krijgt de kans je door te ontwikkelen en opleidingen te volgen. Dat is ook wel nodig, want het vak staat niet stil. De techniek verandert en je moet als monteur goed bijblijven.”

We zijn de laatste jaren giga gegroeid, omdat we goed werk leveren.

“In de Retail zijn we de nummer 1 en dat is natuurlijk niet voor niets. Van ons ‘Kersten monteurs’ wordt verwacht dat we uitstekend werk leveren, maar hoe we dat doen mogen we zelf indelen. Als Servicemonteur ben je heel zelfstandig. Je bent supervrij, zelf verantwoordelijk voor je eigen auto en je materialen. Je hebt als het ware je eigen winkeltje en regelt alles. Ik vind dat wel fijn. Het leukste is ook als je een klant meteen kan helpen omdat je ervoor hebt gezorgd dat je de juiste materialen bij je hebt.”

In de Retail moet het snel geregeld worden, anders kost het omzet.

“Een winkel moet kunnen blijven draaien. Als je er als monteur werkt, zijn ze meestal gewoon geopend. Je moet daarom goed meedenken met je klant, ervoor zorgen dat je ze niet in de weg zit en dat je netjes werkt. Eigenlijk moet je proberen er altijd voor een klant te zijn, maar er tegelijkertijd zo min mogelijk ‘aanwezig’ te zijn. Dat is de uitdaging.”

Powered by Emply